Brug for hjælp, vejledning eller har du kommentarer eller spørgsmål?
Vestkyst Hustlers [2.revision]
2006-04-28 17:51
Kære Ligavenner,

Ved udgangen af sidste uge kunne vi konstatere, at der var sket nogle intressante forsøg på at snigløbe andres resultater. Klaus måtte se sig overgået pointsmæssigt i 400km+ intervallet og undertegnede måtte vige for Mogens Hoelgaard i Gruppe A.

I det Sjællandske rapporteredes det, at man da kom i luften fra bla. Kongsted, og trodsede vandmasserne men de slog ikke vejrguderne, for den lovede opklaring kom aldrig. Peter Sommerlade fløj lørdag en lille 300km fra Arnborg i "A" hvilket bragte ham til tops i Gruppe B efter en sæson i Gruppe C. Det bliver spændende at se hvor hedt det kommer til at gå i Gruppe B i år - med 32 aktive piloter af 120 dér nu kan alt ske. I gruppe C fik Ronnie fra Herning markeret at han også kan flyve 1ookm FAI opgaver og ligger nu samlet nr. 5. I toppen af gruppe C er Niels Erik Danielsen ved at komme i omdrejninger.

En hurtig bladren på de sjællandske frekvenser gav kun kun lidt snak på frekvenserne. I følge Lotte på Kongsted blev der lavet en masse PFT'er så folk nu er alle klar til at flyve stræk og vi venter vist alle kun på det gode vejr.

DIKO i Herning
Christian Skov fra Herning beretter her om sin tur i VK:

"DIKO fra Skinderholm, Dag 1.

Flyvningen var ganske interessant i det 500-600m blev anset for udmærket arbejdshøjde. Hvis man kom i 750-800 var det flot.

Første ben fra Skinderholm til Viborg gik lidt på tværs af vinden men var ellers ganske begivenhedsløst. Karup var som altid åbne og fleksible i deres tildeling af luftrum. Vejret var startet meget svagt, men det blev bedre omkring Viborg og på benet mod Idom hvilket gik lige efter bogen, 1,5-2 m/s og ikke de store kursafvigelser. Ingen problemer. Der var diset og overudvikling vest for linien Holstebro-Herning, så efter at have vendt Idom gik det lidt langsom på modvindbenet til Arnborg.

I disen var det svært at orientere sig mere end 5-8 km frem. Nord for Sørvad nærmede vi os en u-dramatisk udelandig. Marken var fundet. En solplet 800m derfra skulle dog lige undersøges og som forventet var der lidt stig så marken måtte vente til værre tider. De næste 15-20 km's flyvning viste også med al tydelighed at de få solpletter skulle aflægges et besøg for at finde løft og hoppe videre. Boblerne gav her mellem 0,2 og 0,5 m/s. Men de gav da. I modvinden blev højden hurtig forbrugt og det var påkrævet at finde løft snarest. Et hurtigt blik i horisonten afslørede en hæderlig solplet 4 km længere fremme. Den skulle blive vores redning.

Der var dog lige det at plettet var "optaget" af ...... en mast. Midt i denne befriende oase stod Barde-senderen (Videbæk masten) og bredte sig. Hmmm. Den og dens barduner skulle man passe på, så vi måtte holde 0 eller formidsket synk i kanten indtil solen og termikken drev igennem masten. Det gik, og da vi kom op i arbejdshøjden igen gik det videre sydøstover. Den mast er stor. Resten af turen til Arnborg og tilbage til Skinderholm via Ørnhøj gik ganske udramatisk i afslappende højde. En fin dag."

En fin dag? Den var god. Jeg havde 1,5cm mudder klistreret til hele undersiden af "AB" da jeg måtte bide i mudderet på Nr. Felding. En venlig tanke til Thomas Astrup som gav mig en Dimona tur tilbage til Arnborg efter bil og transport vogn.

Vestkyst Hustlers
Mandag i denne uge viste sig dog som en overraskelse da en flok piloter med base i det jydske pludeselig fik gang i maskineriet og fik fløjet 12-13 stræk.

F.F.F. der pt. er på lejr på Arnborg fik sendt ikke mindre end 4 mand, Jesper, Fleming, Finn og Tony i luften på fine gode varigheds- /højdevindingsopgaver.

Rasmus Ørskov, der sammen med Agnete og Tommy i Pribina Club alle lå i top 10 dér, fik vist lige demonstreret at han er fin form med en udeklareret opgave på 373km i en Std.Libelle med 84km/t.

Lars Peder (aka Vendepunktschefen) måtte ene mand repræsentere Billund medens Knud Erik Sørensen fra Jysk Aero Sport, iført sin sædvanelig kasket, nappede en lille 129km opgave i sin Std. Cirrus.

Men nys som vi troede, at det var det som uge 17 kunne byde på blev det pludselig intressant igår da både SMHI og DMI skarpt sekunderet af overmeteorolog Søren Brodersens vurdering iøvrigt antyde en opklaring fra vest.

Men opklaringen lod vente på sig og kom mange timer forsent. Ved to-tiden så det helt ud til at være gået istå på en linie mellem Grindsted og Skarrild og Aulum. Men 15 minutter senere virkede det sørme. Anført af F.F.F.'ernes Rasmus Nielsen der tog fusen på os alle som første mand (efter en mindre omskoling til blandt andet hvor vandet godt må løbe ud af en LS8'er) idet han til vores måben steg lige op i det der lignede død luft.

Herefter kom der godt nok skred i tingene og fra det meste af Midtjylland steg vores aerodyner til vejs. Kl. 14:50 var der flere små gaggles tydeligt markeret rundt om i det jyske. Vores regerende kvindelige verdensmester rumsterede i Janus'en og gemal Johnny Jet var ude i sin ASW-27 EM. Undertegnede og Christian Skov i EC fik lagt en god opgave med et par ben mellem Bolhede ved Esbjerg og Aulum nær Holstebro. Vi mødte en del fly i forskellige højder og alle lod til at have god fart på.

Da vi havde vendt Aulum ved 16:30-tiden besluttede vi at forsætte på en meget spændende tur i smukt-smukt vejr og skygader (kun) lige over vestkysten helt ned til Løgumkloster nær den tyske grænse. Vadehavet var mørkegrønt og blåt medens solen spillede i de våde enge og moser. Men alligevel var der termik! Det bemærkelsværdige var, at alt imens var der over 25km til nærmeste skysystem, som også var en skygade, der løb nord-syd. Men det var over midten og det østlige jylland. Da klokken var lidt over halv seks fik vi vendt uden de store problemer efter et 30km langt glid selvom Tønder ville have været lidt for spændende (og mørkt under 8/8 lav cirrus).

Med lidt over 105km hjem og kun 3 æbler tilbage + en billet i lommen til Cirkus Arenas forestilling kl. 19:00 i Horsen gik det over stok og sten samme vej tilbage selvom jeg var meget fristet til at springe over til den østlige skygade. Nuvel - det gik lige selvom den sidste del af skygaden løb tør øst for Esbjerg. Heldigvis fik vi lov af Billund til at tanke 200 absolut nødvendige meter i kontrol zonen lige over Grindsted by inden vi i fin stil kom tilbage til Arnborg lidt over syv... Alle havde store smil på på nær Odentologen der gik og skumlede desparat fordi han havde været nødt til at passe sit arbejde - og nå ja - han måtte vige pladsen i Gruppe A han så frækt havde snuppet forrige weekend.

El Desparado
Men i dag - her midt på eftermiddagen så vi pludselig "El Desparado" line op derude på grid'en på Arnborg medens vi andre hyggede os på kontoret.
Jeg slenterede nonchalant ned til kakao automaten og fik mig en varm slurk medens jeg så ud igennem vinduer der bliv pisket af hagl og regn. Et lille gys og et kig på monitoren 10 minutter senere og kun klokkeslettet havde ændret sig. Jeg smilte lidt med et fjernt blik medens jeg smågrinende rystede på hovedet. En herlig dag at være på kontoret på. Om det var kakoen eller de 366km fra dagen før eller tanken om "El Desparado" der frøs der varmede, ved jeg ikke.

Ja, ja, men vi fik andet og tænke på her kl. 20 da mailen tikkede ind i boksen. Mogens Hoelgaard fik faktisk 420km i kassen med et snit på 101,3km/t (lidt bøvl med ankomsten kostede ham dog et tillæg på 5min). Okay - måske aldrig længere væk end 57km (hvad har den egentligt i glidetal?) - men trods alt uden motor og en arbejdshøjde omkring 500-750m med maks i lige over 1.000m et par gange.

Herninggenserne Peter M. Lorentzen og Thomas Laugesen deltog også i dagens manddomsprøver og fik knoklet hhv. 187km og 148km i kassen med hastigheder omkring de 70km/t.

Imponerende og min kakao fra i eftermiddags virker lidt tam nu.

Hvordan får man rettet sine TERMIK-Liga opgaver?
Vi får mange henvendelser på ønsket om at kunne rette opgaver der allerede er indsendt, godkendte og dermed låst af Ligachefen. Det er intentionen, at kun ændringer der er nødvendige som følge af utilsigtede fejl rettes således at opgavens forhold bliver bragt i orden.

Der er følgende accepterede situationer og måder at gøre det på:

  • venligst få låst op: man kan altid sende mail til Ligachefen og bede om at få den pågældende flyvning udvekslet i næste deltafil, selv rette fejlen og send deltafilen til sin konkurrenceleder som så skal godekende igen.
  • ingen adgang selv til SoarTask: man kan altid kontakte sin konkurrenceleder og denne kan gøre ovenstående
  • Ole Arndt: man kan altid kalde op fra sin MD-80 i 35.000', forklare problemet og få mig til at gøre det
På TERMIK-Ligaens vegne,
Arne Boye-Møller


Arkiv
  • FAI opgaver og tandpasta smil
  • Holland, termik og point
  • Fjederen er helt i bund og spændt [2.revision]
  • Hvor vil du flyve hen idag?
  • Imorgen da
  • Lige lidt detaljer tilbage inden vi går igang
  • Kontor med udsigt..til sæsonstart